YOU ALWAYS BURN MY SPIRIT

Sunday, April 22, 2012

JANGAN BILANG WAKTU


Assalamualaikum...

Kata Tok malam tadi:

"Ilmu tidak akan basi"

Kami yang mendengar dan memandang sama-sama terkedu. Tinggi benar falsafah Tok, tidak terduga oleh kami. Tentu, Tok terlebih dahulu mengenal dunia. Tok lebih dulu tahu tentang ilmu. Dan setiap kali bercerita tentang belajar, menadah kitab, mendengar kuliah di masjid, dan cerita apa-apa sahaja tentang ilmu, dia pasti akan jadi sebu, sebak, begitu terserlah rasa pilu. Ada sesuatu yang meruntun hatinya. Dia merindui ilmu. 

Aku yang kini sedang menuntut ilmu, semakin ligat membilang waktu supaya proses ini berakhir segera. Hati yang kejam. Sungguh tidak baik begitu! 

Padahal aku tahu, dan aku sangat pasti, aku akan merindui saat dahulu. 


 Perbentangan berkumpulan, semester dua. 

Nikmati saat sukar menuntut ilmu, suatu masa pasti jadi rindu.
Semoga aku kuat, dan bertambah kuat menghadapi saat-saat sukar ini. InsyaAllah!

Cukuplah. Jangan bilang waktu. 

Salam.



No comments:

Post a Comment