YOU ALWAYS BURN MY SPIRIT

Tuesday, January 26, 2016

Makna Disebalik Senyum

Assalamualaikum...

Malam tadi Adam menghantar ku pergi dengan senyuman pada bibir. Kali pertama. Dia seolah-olah sudah boleh menerima kenyataan - tentang ibunya. Yang duduk jauh. Yang akan pergi saban minggu. 

Patutkah aku juga berasa gembira dengan perubahan itu - tentang senyuman pada bibirnya. Sesungguhnya aku turut berbalas senyum, tapi dalam paksa, dengan hati yang berat mengandung kesedihan.

Aku yang juga ibunya, tidak boleh mentafsir dengan baik makna senyuman seorang anak kecil. Dia ikhlas membiarkan aku pergi. Aku? Aku tidak ikhlaskah berada di sini?

Maafkan ibu sayang. Minggu ini ibu pulang bersama baran. Sedangkan masa-masa kita bersatu sebagai keluarga terlalu sekejap. Ibu seharusnya berimu kenangan yang indah-indah. 

Hatimu suci. Hanya hati ibu yang kotor. Allah, bersihkan jiwa ku! Aku pohon, biarlah anak-anakku selalu dalam lindungan-Mu!


"Ibu ni... Marah-marah je"
Maafkan ibu sayang!

Salam.


No comments:

Post a Comment